Filmy można podzielić na gatunki stosując rozmaite kryteria. Najczęściej stosowany podział wprowadza filmy: animowane, dokumentalne, fabularne i oświatowe (dydaktyczne). Filmy można także podzielić ze względu na czas emisji (długość trwania) na filmy: krótkometrażowe (do ok. 20 minut), średniometrażowe i pełnometrażowe (powyżej 55 minut trwania). W przypadku filmu fabularnego próba zdefiniowania nadawcy i odbiorcy jest bardziej skomplikowana i nie przekłada się bezpośrednio na definicję nadawcy, odbiorcy, czy samego komunikatu w procesie komunikacji. Odbiorcami w filmie są wszyscy widzowie, ale także krytycy, którzy będą zwracać uwagę na nieco inne aspekty filmu. Nadawcą komunikatu wizualnego jest nie tylko reżyser, odpowiedzialny za proces realizacji filmu, nadawcami będą zarówno aktorzy, wcielający się w określone przez scenarzystów postacie, ale także scenarzyści, którzy będą próbowali przenieść jakąś historię z poziomu idei czy pomysłu na poziom wizualny poprzez napisanie scenariusza. Nadawcą w filmie jest także kompozytor muzyki, montażysta, który scala obraz z dźwiękiem i cała rzesza ludzi, którzy uczestniczą w procesie tworzenia filmu a którzy są wymienieni jedynie na końcu filmu, w napisach końcowych (dźwiękowcy, oświetleniowcy, specjaliści od efektów specjalnych, itd.). Cały film fabularny jest komunikatem.